| „KÀ MAN DUOSITE, JEIGU JÁ JUMS IŠDUOSIU ?“ (Judas, vienas ið Dvylikos, Evangelija pagal Matà)
Prieð tris deðimtmeèius griûvanèio kalëjimo propagandiniame rupore „Komjaunimo tiesa“ ir kitose „tiesose“, kurios pelnytai raðomos kabutëse, skaitëme apie Kybartø klebonà kun. Sigità Tamkevièiø, su roþanèiaus vëzdu stojantá skersai kelio visø sovietiniø þmoniø ðviesiai ateièiai. Budriø reþimo þurnalistø bei kitø „kompetentingø organø“ pastangos neliko bergþdþios, ir netrukus Kybartø klebonas atsidûrë Permës srities konclageryje. Nûnai ratas apsisuko, ir nepriklausomoje Lietuvoje komjaunuoliø ádirbio perëmëjas „Lietuvos rytas“ ir jo þurnalistë Laima Lavastë, besispecializuojanti „ðiurpiø Baþnyèios uþkulisiø“ demaskavimuose, vël atrado kliuviná visø ðalies katalikø laimingam, paþangiam bei dialogo su ðiuolaikiniu pasauliu lydimam gyvenimui: tà patá Sigità Tamkevièiø, taikios lietuviø rezistencijos dalyvá ir buvusá politkaliná, ðiandien Kauno arkivyskupà.
Sakytume, viskas savo vietose: „Lietuvos rytas“ yra „Lietuvos rytas“, Lavastë yra Lavastë, toks jø darbas. Taèiau iðnyra ir naujø niuansø: krikðèioniø bendrijos vidiniø bëdø, tikrø ar tariamø, ypatingà pamëgimà puoselëjanti þurnalistë savo raðiná grindþia interviu su grupe anonimø, kurie sakosi esà Lietuvos katalikø kunigai. Kalbinamøjø asmenø pakankama orientacija Baþnyèios struktûros, teisës ir lietuviðkosios problemikos srityse nesuteikia pagrindo tuo abejoti. Taigi, grupë kunigø þurnalistei tvirtina, kad: arkivyskupo S. Tamkevièiaus veikla griauna Lietuvos Katalikø Baþnyèià; arkivyskupas neklausàs Popieþiaus, paþeidinëjàs Baþnyèios kanonø teisæ; jam neátinkanèius gerus ir kompetentingus kunigus nepagrástai baudþiàs, o á svarbius postus Baþnyèioje skirstàs sovietmeèiu susikompromitavusius senus ar savo proteguojamus jaunus kunigus, kuriais galás manipuliuoti; apsistatæs giminëmis, kurie neteisëtai turtëjantys giminystës su arkivyskupu dëka; galimam nepasitenkinimui uþgniauþti naudojàs ne tik savo „tarnybinæ padëtá“ Baþnyèioje, bet ir draugiðkus ryðius su deðiniøjø partijø valdþia, net slaptàsias tarnybas (!).
Dano Browno „Da Vinèio kodas“ ir jo klaikusis hierarchø sàmokslø labirintas susidûrë su grësmingais konkurentais mûsø brangioje ðalelëje Lietuvoje.
Bet ne apie tai. Á pagieþingus anonimø priekaiðtus arkivyskupui Sigitui Tamkevièiui rimtai reaguoti gali nebent tie, kurie visiðkai nepaþásta nei arkivyskupo, nei tikinèiøjø bendruomenës dabarties. Kunigo asmuo yra labai vieðas: ilgai nenuslëpsi, jei uþvaldo alkoholinë priklausomybë, ar sunkumai su celibato laikymusi, ar turto godulys, ar troðkimas piktai vieðpatauti, uþuot kukliai tarnavus. Visuomenei tas viskas kaip ant delno.
O koká mato ir paþásta visuomenë jau bene pusæ amþiaus vieðai veikiantá ganytojà Sigità? Þmogus, kuris dël iðtikimybës Popieþiaus ir Baþnyèios ástatymams atvirai pasiprieðino okupantø valdþios primestiems represiniams potvarkiams, dël to sàmoningai ëjo á sovietø teismà, kalëjimà, tremtá (tai jis nepaklûstàs Popieþiui ir paminàs Baþnyèios teisæ?!) Iðmanantys istoriná kontekstà þino, kad tai buvo realus apsisprendimas atiduoti gyvybæ uþ Kristø – ne visi, kalëjæ drauge su kunigu Tamkevièiumi, sugráþo ið anø vietø gyvi... Þmogus, kuris visà save atidavë Evangelijos mokymo skelbimui, nieko nepasilikdamas sau – nei medþiaginiø gërybiø, nei psichologinio komforto, kuriuo neretai naudojasi su viskuo sutinkantys, visiems átinkantys ir esminiø tikëjimo principø neginantys kunigai („ ... – Juk Baþnyèia turi guosti þmones, o ne kelti jiems kaþkokius moralinius reikalavimus“, – pasakë kartà vienas turtuolis socialdemokratas TV diskusijø laidoje). Þmogus, kurá daugsyk maèiau su stebëtina, tikrai tëviðka kantrybe ieðkantá dialogo ir sàlyèio taðkø su áþûliai besielgianèiais, áþeidinëjanèiais, nepamatuotomis ambicijomis save á dvasinius akligatvius ávariusiais kunigais. Atrodydavo, kad nëra jo paties asmens, jo emocijø, o tiktai pastanga iðspræsti problemas su kuo didesne nauda Baþnyèiai ir atlaidumu tam susipainiojusiam bendradarbiui.
Tai, kà èia raðau, galëtø labai konkreèiais liudijimais patvirtinti daugybë ávairiø kartø, paþiûrø ir profesijø þmoniø, pasaulieèiø ir dvasininkø, kurie ilgiau bendravo su kunigu, vëliau vyskupu Tamkevièiumi. Ir tuo atveju, jei bent dalis jø nuspræstø esant prasminga atsiliepti, netgi bedugnis internetas sunkiai sutalpintø komentarus. Gal ðiuo atveju tai bûtø visai adekvatus atoveiksmis. Keletà ypaè odioziniø L.Lavastës paðnekovø teiginiø ir að noriu èia paliesti. Vienas jø – kad arkivyskupas Tamkevièius nurodæs kunigui, kurio sugyventinë laukësi, pasirûpinti abortu. Tai absurdiðkas ðmeiþtas: tiems, kas bent apytikriai suvokia, kokia asmenybë yra Kauno arkivyskupas, yra visiðkai aiðku, kad jis, bûdamas ásitikinæs gyvybës gynëjas, nei moraliðkai, nei psichologiðkai negalëjo nieko panaðaus patarti. Kitas absurdas – kaltinti arkivyskupà Lietuvos Baþnyèios blokavimu ir izoliavimu nuo Vatikano. Net labai karðtai to norëdamas, joks vyskupas neástengtø tokio tikslo pasiekti, nes Apaðtalø Sosto atstovybë, nunciatûra - linksmai tariant, Vatikano „akys ir ausys“ Vilniuje, T. Kosciuðkos gatvëje - atvira visiems norintiems uþeiti. Ir jeigu ne pikta valia, tai tam tikra nesveikata dvelkiantis absurdas yra tvirtinimas, kad ... „arkivyskupas susidorojo su /.../ kardinolu Vincentu Sladkevièiumi, kuris paskutines dienas leido ðalia Kauno kurijos stebimas, alkanas, suðalæs“. Apie penkerius metus gyvenau tame paèiame name Valanèiaus g. 6, uþ sienos buvo kardinolo Vincento butas, daþnai uþeidavau jo aplankyti. Arkivyskupo S. Tamkevièiaus rûpesèiu prie serganèio kardinolo nuolat budëjo bent keturi þmonës – medikai, giminaitë, jo geras bièiulis, pasigërëtino þmogiðko jautrumo kunigas mons. Vincentas Jalinskas. Kiekvienam senyvo amþiaus sulaukusiam ligoniui galëtume tik palinkëti tokios globos, slaugos ir rûpesèio. Taèiau, pasirodo, ámanoma paneigti akivaizdþiausius dalykus, kuomet sveikà protà uþlieja kerðtingas pyktis – o paðnekovams ir þiniasklaidai trûks plyð reikia kuo blogesnës þinios...
Taèiau liûdniausia ðioje banalioje istorijoje ne jokios kritikos neiðlaikantis faktø iðkraipymas, melas ir ðmeiþtas. Ne tai, kad nesidrovima buvusiam politkaliniui prikaiðioti „zekø bendravimo kultûros“ – o èia pat gatvës paaugliø subkultûros áproèiu rimtai aptarinëjamos kardinolui ir arkivyskupui esà prigijjusios pravardës... Ne tai, kad arkivyskupas Tamkevièius, pasirodo, esàs kaltas dël pasaulinio sekuliarizacijos proceso, kurio pasekoje vietoj 200 kunigystës kandidatø 1991 m. dabar á Lietuvos seminarijas stoja apie 20... Net ne tai, kad visame ilgame raðinyje remiamasi apkalbomis ir nuogirdomis, kuriø neámanoma nei árodyti, nei paneigti („yra pagrindo sklisti kalboms“, „yra kunigø, girdëjusiø arkivyskupo þodþius „Sudorosiu juos (nepatenkintuosius) po vienà“, ir t.t., ir pan.) – kalbësenos modelis, kurio rûpestingas kunigas nuoðirdþiai patartø vengti savo penitentams, primindamas atsakomybæ uþ kito asmens gero vardo þeminimà.
Liûdniausia tai, kad tie broliai kunigai, anonimai, ateina á „Lietuvos rytà“, kuris neseniai skelbë neðvarias insinuacijas apie palaimintàjá Popieþiø Jonà Pauliø II, kad jis galbût sergàs sifiliu, ateina pas p.L. Lavastæ, þinomà tendencingu nusiteikimu ieðkoti Baþnyèioje blogio ten, kur jo su lupa neáþiûrësi – ir skundþia jiems savo vyskupà, savo Baþnyèià, savo bendradarbius kunigus. Tai yra fronto linijos perëjimas á prieðo pusæ – nes objektyviai „Lietuvos ryte“ vyraujanti srovë propaguoja, diegia ir atstovauja materialistinæ, vartojimo, sekuliarizmo ideologijà, ir kokie bebûtume tolerantiðki, yra neginèijama gyvenimo aksioma, kad pasaulëþiûrø kova vyko, vyksta ir vyks ateityje. Taigi dël asmeniniø nuoskaudø, tikrø ar ásikalbëtø, einama bylinëtis á pagoniø teismus, dël kuriø dar apaðtalas Paulius savo meto krikðèionis grieþtai áspëdavo. Kaþkaip nemaloniai prisimena Judo, vieno ið Dvylikos, klausimas, atëjus pas savo Mokytojo prieðus: „Kà man duosite, jeigu já að jums iðduosiu?“ (Mt 26, 15).
Ir kas ypaè ryðkiu kontrastu skiria anonimus nuo jø puolamo Arkivyskupo – tai tas nevyriðkas bailumas, kurá, beje, ir p. Lavastë taikliai pastebëjo. Kunigas Sigitas Tamkevièius dël savo suprastos tiesos ir iðgyvenamos neteisybës rizikavo viskuo. „Lietuvos ryto“ paðnekovai negalá prisistatyti savaisiais vardais, nes ... „ kunigai ábauginti“, arkivyskupas, esà, galás (kaþkaip) „sudoroti“ (!). Tai, vyrai, tiek ir teverta Jûsø teisybë, dël kurios neiðdrástama bent teoriðkai galimø nepatogumø nukæsti.
Istorikai sako, vyskupo Valanèiaus laikais buvæ karjeristø kunigø, kurie ið savanaudiðkø paskatø ádavinëjo savo ganytojà caro generalgubernatoriaus valdininkams. Arkivyskupas Sigitas Tamkevièius jau yra ir liks Lietuvos Katalikø Baþnyèios istorijoje, kaip liko vyskupas Valanèius. ... O kas ir kur liksite Jûs, „Lietuvos ryto“ anonimai?... Tepadeda gailestingasis Vieðpats suprasti.
Kun. Robertas Grigas
Kaunas 2011 08 04 |